Onze geschiedenis | Audi Brussels
Een zwart-witfoto van de oude band

Onze geschiedenis

Iconische fabriek in Vorst

Al sinds de jaren 1940 zijn we niet weg te denken uit het Brusselse straatbeeld. Naast heel wat decennia heeft onze fabriek ook al veel automodellen op de teller. De rode draad? Simpel: wat de uitdaging ook is, ons team schakelt en vindt zichzelf telkens opnieuw uit. Met stevig wat lef en goesting om als pioniers uit de hoek te komen. Tijd voor een rit ‘down memory lane’!

Op deze zwart-wit foto zie je de voormalige Volkswagenfabriek

1948: Een vliegende start met Studebaker

Op 27 september 1948 legt Pierre D’Ieteren in Vorst de eerste steen voor een Studebaker-fabriek. Die krijgt de naam Anciens Etablissements D’Ieteren Frères. De eerste wagen rolt enkele maanden later – op 7 april 1949 – van de band.

Een zwart-witfoto van de oude montagelijn uit de jaren dat de Kever werd geproduceerd.

1954 – 1961: Van Kevers tot Porsches

De fabriek start in 1954 met de productie van de Volkswagen Kever. Op een site van 314.000 m2 bouwen 750 collega’s zo’n 75 wagens per dag: goed voor 1,1 miljoen stuks in totaal. Door de jaren schakelt de fabriek ook een versnelling hoger met andere modellen: de VW Transporter in 1954, de Packard in 1955, de VW Karmann Ghia in 1957 en de Porsche 356 in 1961.

Deze zwart-wit foto laat 3 medewerkers zien die werken aan Kevers.

1970: Onder de vleugels van Volkswagen

Eind 1970 neemt Volkswagen AG de Brusselse vestiging over en komt er een eerste modernisering. Een nieuw bedrijf ziet het licht: Volkswagen Brussel N.V. – Bruxelles S.A. Nog in dat jaar start de productie van de VW Passat én rolt de 1 miljoenste VW Kever van de band. Daar zullen nog eens 21 jaar en 1.143.664 stuks bijkomen.

Op deze foto uit de jaren 70 wordt de Golf 1 gepresenteerd aan het publiek.

1980 – 1991: Almaar uitbreiden en moderniseren

In de jaren 80 start de productie van heel wat Volkswagen-modellen: de VW Golf in 1980, de VW Iltis in 1985 en de VW Golf Rallye in 1987. In dat jaar volgt ook een nieuwe stap in capaciteitsverhoging: behalve een voormalige Citroënfabriek worden ook andere omliggende gebieden deel van de site. Tussen 1988 en 1991 breidt de Brusselse fabriek verder uit. De productie wordt gemoderniseerd en uitgerust met nagelnieuwe installaties.

Een arbeider die onderdelen onder de motorkap van de auto in elkaar zet, dankzij de robot die de auto draagt en het werk van de arbeider vergemakkelijkt door de auto naar voren te laten leunen

2001 – 2009: Nieuwe eeuw, nieuwe modellen

Na 194.789 wagens schakelt het Brusselse productieteam in 2001 over van de Seat Toledo naar de VW Lupo. Maar da’s lang niet alles. Tussen 2004 en 2009 rolt eveneens de Audi A3 van de band. En in 2006 ook de VW Polo, met alle bedrijvigheid van dien. Om je een idee te geven: dat jaar produceren 5.300 collega’s samen maar liefst 179.382 voertuigen.

Een braakliggend terrein met 6 personen in maatpak die gele schoppen vasthouden

2005: Automotive Park in de steigers

Op 19 april 2005 gaat de eerste spade in de grond voor het Automotive Park. Dit ultramoderne centrum voor toelevering en logistiek is via een brug direct verbonden met de productiehallen. Dagelijks passeren hier meer dan 14.000 onderdelen de revue.

Een oud rood Audi model wordt onthuld door 2 mensen in de showroom

2007: Volle vaart vooruit met AUDI AG aan het roer

In 2007 neemt AUDI AG de fabriek over. Meteen steken we de handen uit de mouwen. Zo komt er niet enkel een nieuw carrosseriegebouw met 450 geavanceerde robots, maar ook een ultramodern aanloop-, test- en analysecentrum.

Werknemers in vogelperspectief tijdens een evenement

2009: Een dubbel jubileum als kroon op het werk

Het 100-jarige bestaan van het Audi-merk en het 60-jarige bestaan van onze Brusselse fabriek: beide mijlpalen vieren we in 2009 met collega’s, familie en vrienden tijdens een wervelend jubileumweekend.

Een Audi in een speciale kleur, wit met handtekeningen over de hele carrosserie.

2010 – 2011: Aandacht voor welzijn en mijlpalen

Met een nieuw bedrijfsrestaurant én gezondheidscentrum staat 2010 in het teken van ons personeel. Vanaf dan krijgen al onze collega’s ook regelmatig een preventieve medische check-up. Andere mijlpalen die in het oog springen: In 2010 starten we als enige Audi-fabriek met de productie van de nieuwe Audi A1. In 2011 openen we een bezoekersweg én produceren we de 100.000e Audi A1. Voor de gelegenheid krijgen we zelfs bezoek van Koning Albert II. Kort daarna beginnen we de Audi A1 Sportback te produceren én is het feest als het 7.000.000e voertuig de fabriek uitrijdt.

Er wordt taart gesneden in aanwezigheid van Elio Di Rupo

2012 – 2014: Van successen vieren tot duaal leren

In 2012 blaast Audi Brussels vijf kaarsjes uit en in 2014 bouwt ons team de 500.000e Audi A1. Beide mijlpalen vieren we uitbundig: zelfs het Belgische koningspaar is van de partij voor de viering in 2014. Intussen blijft ons team behendig schakelen. Bijvoorbeeld met de productie van de Audi A1 Quattro en een proefproject duaal leren in 2012. Amper twee jaar later starten we bovendien met de productie van de Audi S1.

Een rode Audi A1 passeert de kwaliteitsafdeling

2018 – 2020: De bakermat van de elektrische Audi

In 2018 nemen we het voortouw in elektrificatie. Zo starten we met de serieproductie van de Audi e-tron. Dat is de eerste volledig elektrisch aangedreven SUV van Audi. We assembleren daarvoor ook onze eigen batterijen. In 2020 weet ons team opnieuw te overtuigen: ook de productie van de Audi e-tron Sportback gaat van start.

De 8 miljoenste wagen de in de fabriek is geproduceerd wordt gevierd

2021 – 2023: Daar zijn de Q8 e-trons

Op 10 november 2021 rolt onze 8 miljoenste auto van de band. Een mijlpaal van jewelste waarvoor ook Belgisch premier Alexander De Croo present tekent. In 2022 starten we de productie van de Audi Q8 e-tron en in 2023 bouwen we de fabriek in één jaar tijd om zodat ook de Q4 productieklaar is. Een historische onderneming!

5 robots die aan autodeuren werken

Terug naar het heden (en de toekomst)?

Stap onze fabriek binnen en ontdek aan welke modellen we momenteel sleutelen en hoe we dat aanpakken, van concept tot afgewerkt product.