Journalisten testen de Audi e-tron in Abu Dhabi

Op 17 september stelde Audi zijn eerste volledig elektrisch aangedreven seriemodel voor aan de wereld. In Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, kunnen journalisten nu plaatsnemen achter het stuur van de Audi e-tron en de uiterst ruime SUV testen. Hun testrit leidt hen van Masdar, een van de meest duurzame steden ter wereld, naar de op een na hoogste berg in de Verenigde Arabische Emiraten.

1920x1280_e-tron-masdarcity-3.jpg
Efficiëntie, performantie en een zeer stil rijgeluid - de Audi e-tron is hét toonbeeld van rijden in een nieuw tijdperk. Hij koppelt de dagelijkse vereisten voor een wagen aan het comfort van de topklasse met een emissievrij rijsysteem. Tegelijkertijd biedt hij ons bovendien de premiumervaring die we van het merk met de vier ringen verwachten, alsook bijkomende innovatieve hoogtepunten. De Audi e-tron rolt van de band in de fabriek in Brussel, de eerste CO2-neutrale, gecertificeerde faciliteit voor volumeproductie in het premiumsegment. De baanbrekende verwezenlijking van de Belgische Audi-site is het resultaat van drie maatregelen: groene elektriciteit, ecologische warmtevoorziening en projecten voor klimaatcompensatie.
1920x1280_e-tron-masdarcity-1.jpg
Masdar, van waaruit de testritten van de Audi e-tron vertrekken, is een blauwdruk (of moeten we zeggen: groendruk?) voor de steden van de toekomst. De stad is gebaseerd op drie pijlers van sociale, economische en ecologische duurzaamheid, en is een echte pionier voor duurzame stadsontwikkeling, waar bruikbare oplossingen voor energie, waterefficiëntie, afvalbeheer en mobiliteit tot leven komen. Het CO2-arme Masdar ligt net naast Abu Dhabi International Airport en bestaat uit een snelgroeiende residentiële buurt, een cleantech cluster en een vrije zone met meer dan 590 kmo’s, multinationals en openbare actoren. Bovendien is ook het hoofdkantoor van International Renewable Energy Agency (IRENA) er gevestigd.
Yousef Baselaib, de Uitvoerend Directeur voor Duurzaam Vastgoed in Masdar, zegt: ‘Een deel van onze taak in Masdar is de duurzaamheidsdoelstelling van Abu Dhabi en de Verenigde Arabische Emiraten helpen bereiken, en de uitvoering steunen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Masdar in Abu Dhabi is een plaats waar al deze inspanningen samenkomen.

Al meer dan tien jaar demonstreren we hier innovatieve schone technologieën, en werken we samen met de overheid, de academische wereld en industriële partners om nieuwe ideeën tot leven te brengen. Er is een duidelijke synergie tussen de testritten met de Audi e-tron, onze eigen investeringen om toekomstige mobiliteitsoplossingen hier in Masdar te helpen commercialiseren en het bredere engagement van Abu Dhabi om een globaal platform te geven aan samenwerking door initiatieven als de Week van de Duurzaamheid in Abu Dhabi’, zegt Yousef Baselaib.
1920x1920_e-tron-masdarcity.jpg
Het algemene intelligente concept van de Audi e-tron draait vooral om duurzame productie, een lokaal CO2-neutraal rijsysteem en een betrouwbare oplaaddienst. ‘In Masdar combineren we de toekomst van de mobiliteit met het leven in de steden van de toekomst: emissievrij, ecologisch en duurzaam. Dit is het perfecte vertrekpunt voor een rij-event van de Audi e-tron’, zegt Peter Oberndorfer, hoofd Product and Technology Communications.
De journalisten rijden langs snelwegen en haarspeldbochten naar Jebel Hafeet, de op een na hoogste berg in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar laat de Audi e-tron zijn innovatieve recuperatiesysteem zien. In gemiddeld meer dan 90 procent van alle remvertraging dienen de elektrische motoren als generator. Zij vormen de kinetische energie van de SUV om tot elektrische energie. Zo voorziet het systeem in tot wel 30 procent van het bereik van de wagen. Het werkt intelligent met het elektrohydraulisch geïntegreerd remcontrolesysteem. Audi is de eerste producent ter wereld die dit in een elektrisch aangedreven seriemodel toepast. Afhankelijk van de rijsituatie beslist het remcontrolesysteem of de wagen de elektrische motor of de wielrem gebruikt om te vertragen, of een combinatie van beide, en dit voor beide wielassen afzonderlijk.
1920x1280_e-tron-masdarcity-2.jpg
Een deel van de testroute omvat grindpaden en woestijnpistes. Op deze rulle ondergrond toont de Audi e-tron zijn uitstekende tractie en dynamica. En dit allemaal dankzij een nieuwe generatie quattro-aandrijving, de elektrische vierwielaandrijving. Dit verzekert de permanente en variabele regeling van het ideale rijkoppel tussen de twee assen, binnen een fractie van een seconde. Tegelijkertijd heeft het intelligente netwerken met talrijke chassis-systemen, met op de eerste plaats de elektronische stabiliteitscontrole (met vier modi) die bovendien volledig kan worden uitgezet, en het standaard Audi drive select dynamic handling-systeem. Bovenop de rijkenmerken heeft dit ook zijn invloed op de standaard luchtvering. Op het terrein wordt de bodemvrijheid van de Audi e-tron met één druk op de knop verhoogd met 50 millimeter, terwijl die op snelwegen met 26 millimeter naar omlaag kan. Bovendien controleert de centrale chassiscontrole-eenheid de schokdempers op elk wiel afzonderlijk met intervallen van milliseconden, afhankelijk van de toestand van de weg, de rijstijl en de modus die gekozen werd in de Audi drive select. Of u nu een relaxte rit wil maken, van dynamisch bochtenwerk houdt of liever de onverharde wegen opzoekt, de Audi e-tron is met zijn brede gamma van rijcomfort tot sportief en stabiel rijden een echte allrounder