Afhankelijk van de door het controlesysteem vastgestelde capaciteit kan de HS-batterij in de toekomst in haar geheel of gedeeltelijk opnieuw gebruikt worden in een auto of een tweede leven tegemoet gaan in een mobiel of stationair systeem voor energieopslag. Ofwel kan het materiaal via een innovatief recyclingproces opnieuw gebruikt worden bij de productie van batterijcellen.
De eerste versie van de BattMAN-software (Battery Monitoring Analysis Necessity) werd ontwikkeld door de kwaliteitsafdeling van Audi Brussels, met het oog op een snelle en nauwkeurige analyse van de hoogvoltbatterijen van de Audi e-tron. Ondertussen wordt deze eerste versie al bij verschillende merken uit het Volkswagen-concern als diagnosetool gebruikt.
Bij de opening van de pilootinstallatie voor batterijrecycling in de vestiging in Salzgitter, begin dit jaar, werd, in samenwerking met de recyclingexperts van Volkswagen Group Components, de volgende versie van BattMAN ontwikkeld. Na enkele maanden van programmeren en testen kwam de nieuwe analyseoplossing BattMAN ReLife tot stand, die in enkele minuten een betrouwbare inschatting maakt van de verdere gebruiksopties. Dat proces nam vroeger verscheidene uren in beslag.
Na het aansluiten van de laagvolstekker controleert het toestel of de batterij überhaupt nog communiceert en gegevens doorgeeft. Daarna worden foutmeldingen, isolatieweerstand, capaciteit, temperaturen en de spanning van de cellen vastgesteld en weergegeven. Axel Vanden Branden, kwaliteitsingenieur bij Audi Brussel: “We kunnen cel per cel alle belangrijke parameters inlezen. Dan toont een kleurencode de respectievelijke toestand van elke cel: groen wil zeggen dat de cel in orde is, bij geel moet ze nader onderzocht worden en een rode cel is niet meer oké“.