Audi's op een trein

Van de weg naar het spoor: Audi wijzigt de aanlevering van de batterijmodules in Brussel

Een totaalaanpak voor een CO2-neutrale logistiek in primeur: batterijmodules en -cellen uit Hongarije worden voortaan over het spoor naar Brussel vervoerd in plaats van met vrachtwagens. Deze omschakeling bespaart ongeveer 2.600 ton CO2 per jaar – en is een voorbeeld voor de omschakeling van zo goed als alle transporten van batterijonderdelen van de autofabrikant. Het terugdringen van de ecologische voetafdruk is een centrale doelstelling van het overkoepelende milieuprogramma Mission:Zero.

De trein wordt geladen
Het is een mijlpaal die bij Audi een groot deel van de weg richting uitgebreide duurzaamheid markeert: de onderdelen voor de batterijproductie in de Audi-fabriek in Brussel worden voortaan niet meer met vrachtwagens uit Hongarije geleverd, maar per spoor met DB Cargo. Daardoor vermindert Audi de uitstoot van milieuschadelijke CO2 radicaal en bespaart het veel geld. De omschakeling van de transporten tussen Hongarije en Brussel, die in mei van start is gegaan en begin 2023 zal zijn afgerond, geeft een vooruitblik op de toekomst van de autofabrikant: “Brussel speelt een voortrekkersrol, maar we hebben dit duurzame logistieke concept voor batterijmodules en -cellen ontwikkeld voor het volledige productienetwerk van Audi ”, zegt Dieter Braun, Supply Chain Manager bij AUDI AG – vanuit dat perspectief moeten zo goed als alle productielocaties deze oplossing implementeren.

De overstap naar het spoor bespaart CO2 en geld

Het project in Brussel toont aan welk immens potentieel het supply chain-concept heeft: de in België voor de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback benodigde batterijmodules en -cellen worden tot nu toe met de vrachtwagen over het ongeveer 1.300 kilometer lange traject van bij de toeleverancier in Hongarije getransporteerd. Daarvoor rijden 12 tot 15 volgeladen voertuigen dwars door Europa – elke dag. Deze karavaan van vrachtwagens wordt nu vervangen door het transport per spoor. Dat bespaart jaarlijks ongeveer 2.600 ton CO2. Waar mogelijk gebruikt Audi het aanbod DBeco pluso van DB Cargo – momenteel is dit het geval voor de trajecten in Oostenrijk en Duitsland: Hier wordt de verbruikte stroomhoeveelheid uitsluitend uit hernieuwbare bronnen zoals wind-, water- of zonne-energie gehaald, het transport verloopt dus CO2-vrij. In Hongarije en België gebruikt Audi het product DBeco neutral, wat betekent dat het bedrijf de verbruikte stroomhoeveelheid compenseert met klimaatcertificaten. De tijdens het transport geproduceerde CO2 wordt zo op een andere plaats weer bespaard.

Het belang van deze aanpak voor de vestiging in Brussel wordt toegelicht door Volker Germann, CEO van Audi Brussels: “Onze site is al sinds 2018 CO2-neutraal in de balans. Daarom streven we ook in de supply chain naar een duurzame focus en leveren we op alle niveaus onze bijdrage aan de bescherming van het milieu.” Ook de proceskosten worden jaarlijks met miljoenen euro’s verminderd. De besparingen zijn niet alleen het gevolg van de overstap naar het spoor, maar ook van de optimalisering van het hele aanleveringsproces tot in de fabriek in Brussel.

De toeleverancier van de batterijmodule in Hongarije heeft geen eigen spooraansluiting. DB Cargo, sinds lange tijd projectpartner van AUDI AG, heeft daarom onlangs in Győr een Logistics Center (LC) in gebruik genomen. Hier vindt de omslag van de batterijmodules van de weg naar het spoor plaats. Ze worden met de vrachtwagen bij de fabrikant opgehaald en vanaf LC Györ over meer dan 1.000 kilometer per trein naar Brussel vervoerd. In een eerste fase werd een hal in de onmiddellijke omgeving van de Audi-fabriek in Györ gebouwd. Een verdere uitbreiding is al gepland. Om aan de hoge kwaliteits- en veiligheidseisen voor batterijmodules en -cellen te voldoen, bewaakt het team van de Audi Supply Chain met speciale sensoren de temperatuur en eventuele schokken in de wagons via een digitaal informatieplatform.

Een trein naast de Audi-fabriek in Brussel

Een concept voor de hele onderneming

Wat in Brussel gebeurt, moet binnen afzienbare tijd worden uitgebreid tot de hele onderneming: voor onderdelen met een grote omslag, zoals de batterijmodules en -cellen, wordt steeds vaker overgeschakeld naar het spoor – tegen 2025 wil Audi deze onderdelen nog uitsluitend per trein vervoeren. In het hoofdkwartier van Audi in Ingolstadt staat bijvoorbeeld alles klaar voor de productie van batterijen uit modules en cellen, die per spoor worden aangeleverd. Deze batterijen zullen dan in de ter plaatse geproduceerde Audi-modellen worden gemonteerd. Hiervoor werden extra nieuwe installaties en processen geïnstalleerd. En ook andere fabrieken staan al in de startblokken om voor batterijonderdelen over te schakelen op spoorvervoer. Ook het transport van afgewerkte producten gebeurt grotendeels met de trein: vandaag al verlaat ongeveer 68 % van de Audi-voertuigen de fabrieken per spoor. Ook dat aandeel moet verder stijgen.

Integratie in het milieuprogramma Mission:Zero

Deze doelstellingen passen in het milieuprogramma voor het hele bedrijf, Mission:Zero, waarmee Audi tegen 2025 in de balans CO2-neutraal wil zijn in alle vestigingen. Naast het koolstofvrij maken van de productie en de logistiek zijn het efficiënt gebruik van water en grondstoffen en de biodiversiteit de belangrijkste actieterreinen van Mission:Zero.

Werknemers Audi Brussel