Het project in Brussel toont aan welk immens potentieel het supply chain-concept heeft: de in België voor de Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback benodigde batterijmodules en -cellen worden tot nu toe met de vrachtwagen over het ongeveer 1.300 kilometer lange traject van bij de toeleverancier in Hongarije getransporteerd. Daarvoor rijden 12 tot 15 volgeladen voertuigen dwars door Europa – elke dag. Deze karavaan van vrachtwagens wordt nu vervangen door het transport per spoor. Dat bespaart jaarlijks ongeveer 2.600 ton CO2. Waar mogelijk gebruikt Audi het aanbod DBeco pluso van DB Cargo – momenteel is dit het geval voor de trajecten in Oostenrijk en Duitsland: Hier wordt de verbruikte stroomhoeveelheid uitsluitend uit hernieuwbare bronnen zoals wind-, water- of zonne-energie gehaald, het transport verloopt dus CO2-vrij. In Hongarije en België gebruikt Audi het product DBeco neutral, wat betekent dat het bedrijf de verbruikte stroomhoeveelheid compenseert met klimaatcertificaten. De tijdens het transport geproduceerde CO2 wordt zo op een andere plaats weer bespaard.
Het belang van deze aanpak voor de vestiging in Brussel wordt toegelicht door Volker Germann, CEO van Audi Brussels: “Onze site is al sinds 2018 CO2-neutraal in de balans. Daarom streven we ook in de supply chain naar een duurzame focus en leveren we op alle niveaus onze bijdrage aan de bescherming van het milieu.” Ook de proceskosten worden jaarlijks met miljoenen euro’s verminderd. De besparingen zijn niet alleen het gevolg van de overstap naar het spoor, maar ook van de optimalisering van het hele aanleveringsproces tot in de fabriek in Brussel.
De toeleverancier van de batterijmodule in Hongarije heeft geen eigen spooraansluiting. DB Cargo, sinds lange tijd projectpartner van AUDI AG, heeft daarom onlangs in Győr een Logistics Center (LC) in gebruik genomen. Hier vindt de omslag van de batterijmodules van de weg naar het spoor plaats. Ze worden met de vrachtwagen bij de fabrikant opgehaald en vanaf LC Györ over meer dan 1.000 kilometer per trein naar Brussel vervoerd. In een eerste fase werd een hal in de onmiddellijke omgeving van de Audi-fabriek in Györ gebouwd. Een verdere uitbreiding is al gepland. Om aan de hoge kwaliteits- en veiligheidseisen voor batterijmodules en -cellen te voldoen, bewaakt het team van de Audi Supply Chain met speciale sensoren de temperatuur en eventuele schokken in de wagons via een digitaal informatieplatform.