1. Carrosseriebouw
2. Lakafdeling
3. Montage
4. Batterijproductie
5. Analysecentrum
6. Kwaliteitsafdeling
7. Testpiste
Het levensverhaal van onze elektrische Audi’s begint bij de carrosseriebouw. In deze afdeling geven 400 collega’s, verspreid over 2 ploegen en ondersteund door 430 robots en 410 transporttafels, vorm aan de unieke designs van onze automodellen.
Dat gebeurt volgens een geavanceerd en complex productieproces:
Met een dikte van amper enkele decimillimeters is de laklaag van een elektrische Audi zo dun als een mensenhaar. Precisiewerk dus voor de 250 collega’s die in 2 ploegen in 23 teams én samen met 48 lakrobots aan de slag zijn in de lakafdeling.
Het lakproces is op zijn minst een huzarenstuk te
noemen:
Dat het in onze montagehal gonst van de activiteit, blijkt uit de cijfers. Hier zijn zo’n 1.300 mensen aan het werk, verdeeld over 2 ploegen en 38 teams. Samen zorgen ze ervoor dat elke wagen die de montagehal binnenkomt, na zo’n 12,5 uur klaar is voor de finale kwaliteitscontrole.
Al schuilt er achter de cijfers nog zoveel meer. Alles draait hier om teamwerk en innovatie. De slimme combinatie van manueel vakmanschap, digitale tools en cobots wordt daarbij almaar belangrijker.
Maar bovenal zetten we in op het welzijn van onze teams, bijvoorbeeld met flexibele installaties die voldoen aan de hoogste ergonomische normen. Zo kunnen onze mensen in optimale omstandigheden werken.
Bij Audi Brussels assembleren we niet alleen elektrische wagens, maar ook de batterijen die de auto’s aandrijven. Toen onze afdeling voor batterijmontage in 2018 de deuren opende, was dit een unicum in de sector.
Intussen mogen onze collega’s op deze afdeling zich specialisten ter zake noemen: samen assembleren ze meer dan 300 batterijen per dag.
In ons analysecentrum gaan technisch onderzoek en productie hand in hand. Het doel? Onze processen voortdurend optimaliseren. Geen R&D in de pure betekenis van het woord dus, maar het centrum werkt wel nauwgezet op zowel de wagens als de processen vóór en tijdens de serieproductie.
Daarbij bundelt het analysecentrum de krachten met alle andere productieteams om fouten te herkennen en de efficiëntie te verhogen: vanaf de opbouw van de carrosserie over het lakproces tot aan de volledig gemonteerde en afgewerkte wagens.
De kwaliteitsdienst van Audi Brussels spitst zich toe op de algemene klantervaring. Dat kan in heel kleine dingen zitten, zoals de passingen tussen onderdelen. De rode draad? Alles moet een harmonisch en kwalitatief geheel vormen.
Daarover waken, doet onze kwaliteitsdienst op tal van manieren:
Naast het transport van afgewerkte Audi’s, regelt onze logistieke dienst ook de aanlevering van onderdelen en materialen. Zo bevindt alles zich altijd op het juiste moment op de juiste plek, in of rond onze fabriek.
Dat vereist heel wat vakkundige planning. Elke dag ontvangen we namelijk bijna 6.000 onderdelen en componenten van ruim 625 leveranciers. Om nog maar te zwijgen over de kubieke meters materiaal die elke dag worden aangeleverd door 13 treinwagens, 260 vrachtwagens waarvan 63 just-in-sequence-leveranciers.
Ook onze ondersteunende diensten spelen een cruciale rol bij Audi Brussels. Denk maar aan IT, HR, finance, mobiliteit, de medische dienst gebouwen en milieu.
Elk van deze diensten levert een stukje van de puzzel om van Audi Brussels een veilige, efficiënte, stimulerende, duurzame, toegankelijke, financieel gezonde en optimaal geconnecteerde werkomgeving te maken.