Audianers_Jonathan-De-Bondt_header.jpg

De hoogvolt-trainer

Er loopt heel wat stroom door elektrische voertuigen. Conventionele auto’s met een verbrandingsmotor hebben natuurlijk ook complexe elektrische systemen, maar bij elektrische auto’s ligt de spanning veel hoger. Voor een elektrische aandrijving is meer dan 400 volt nodig – dat is allesbehalve een veilige hoeveelheid elektriciteit. Wie aan batterijen werkt, moet precies weten waar hij of zij mee bezig is. Jonathan De Bondt weet hoe hij moet omgaan met elektrische auto’s en deelt die kennis met het productieteam in Brussel. Zes weken lang werkt hij als lesgever om cursisten door een hoogspanningscursus te loodsen.

De Bondt legde de basis voor zijn huidige functie toen hij in 2007 een bachelordiploma voertuigtechnologie behaalde. Voordien rondde hij een stage af als ingenieur mechatronica. In augustus 2009 kwam hij uiteindelijk bij Audi Brussels werken als kwaliteitsingenieur op de afdeling E-Planning & Approval, waar hij als 35-jarige instond voor de goedkeuring van elektrische tests bij de productie en in het testcentrum.

In 2016 trok hij naar Ingolstadt; daar werd hij opgeleid tot hoogspanningsspecialist. “We waren de eersten en moesten de opleiding tot hoogspanningsspecialist in Brussel helemaal vanaf nul uitwerken,” aldus De Bondt. In Ingolstadt doorliep de Belgische ingenieur twee keer de specialistenopleiding – de tweede keer als lesgever voor Belgische cursisten. Hij volgde ook een drie weken lange cursus batterijassemblage en kon een kijkje nemen bij de afdeling Technical Development. Dat waren opwindende tijden. De Bondt leerde er veel, en niet alleen over zijn specialisatie.

Sinds hij zijn diploma behaalde, werkt Jonathan De Bondt als lesgever hoogspanning in de Audi-fabriek in Brussel, waar hij in 2017 zijn eerste cursus gaf. Bij elke cursus worden tien deelnemers opgeleid. Om aan de hoogspanningsopleiding te mogen deelnemen, moeten kandidaten slagen voor een proef. De opleiding duurt zes weken in Brussel en eindigt met een gestandaardiseerde bedrijfsbrede proef volgens de normen van de Kamer van Koophandel & Industrie.

Naast de opleiding is De Bondt ook verantwoordelijk voor het opleidingscentrum in Brussel. Hij en de tweede lesgever, Shahriyar Taheri, werken de opleidingsconcepten uit en zorgen voor een optimale infrastructuur voor de opleiding. Om de opleidingsinhoud te verfijnen, onderhoudt hij nauw contact met Ingolstadt. De grootste uitdaging voor mij bij het begin van de cursussen was het opleiden van de eerste tien werknemers in Ingolstadt, aangezien ik zelf nog maar net de hoogspanningscursus had afgerond,” herinnert hij zich. Een andere uitdaging zijn de werknemers zelf. Volgens hem zijn ze zeer gemotiveerd, maar komen ze van bij verschillende afdelingen en verschilt hun achtergrondkennis. Dat iedereen van op een ander niveau begint, is een grote uitdaging; aan het eind van de cursus moeten alle deelnemers immers dezelfde kennis en vaardigheden hebben als de anderen.

Wat De Bondt veel plezier doet, is dat zijn cursussen een sterke groepsdynamiek kennen: “Elke cursus van de hoogspanningsopleiding is als een teambuilding-evenement waar veel vriendschappen worden gesloten.” Tot dusver heeft het Brusselse team ongeveer 150 werknemers opgeleid tot hoogspanningsspecialisten.

Jonathan De Bondt geeft hoogspanningsopleidingen bij Audi Brussels.

Auteur: Manfred Dittenhofer