Dit is het geschiedenis van Audi Brussels

Onderneming

  • 1920x600_Brussels-history.jpg
1920x600_Brussels-history.jpg

70 jaar ervaring in de autoproductie

De gevarieerde, veelbewogen geschiedenis van Audi Brussels gaat terug tot de jaren '40. Ontdek meer over de buitengewone figuren die de 70-jarige fabrieksgeschiedenis hielpen vormgeven. Leer meer over de fascinerende evolutie van de verschillende voertuigmodellen en de voornaamste mijlpalen op het vlak van de automobielproductie:

1920x1080_A1511899.jpg

2018

In 2018 begint de serieproductie van de Audi e-tron, de eerste volledig elektrisch aangedreven SUV van Audi. De productievestiging zal hiervoor bovendien haar eigen batterijen produceren. Momenteel stelt Audi Brussels ongeveer 2900 mensen te werk van 27 verschillende nationaliteiten. De respectvolle omgang met mensen van verschillende afkomst, overtuiging, taal, opleiding, cultuur en visie vormt de basis van de samenwerking bij Audi Brussels.
2010_100.000-A1.jpg

2014

Audi Brussels viert in oktober 2014 de productie van de 500.000e Audi A1, een evenement dat wordt bijgewoond door het Belgische koningspaar. In februari 2014 start de productie van de Audi S1.

2012

Begin juni 2012 viert Audi Brussels zijn vijfjarig bestaan. Bovendien start de productie van de Audi A1 quattro, in een beperkte oplage van 333 voertuigen. Tussen de vestiging en de partnerscholen worden samenwerkingsverdragen gesloten voor het proefproject "Duaal Leren".
2010_King-Albert.jpg

2010

In februari 2010 opent het vernieuwde bedrijfsrestaurant. Ook het gezondheidscentrum is vernieuwd en biedt alle medewerkers vanaf april de Audi-checkup aan. Zo verlegt AUDI AG de norm in de ziektepreventie.

Op 10 mei begint de productie van de nieuwe A1 die uitsluitend in Brussel wordt gemaakt. Koning Albert II bezoekt de fabriek in juni 2011 in het kader van de opening van de bezoekersweg en de productie van de 100.000e A1. In november 2011 start de productie van de Audi A1 Sportback en is het feest wanneer het zevenmiljoenste voertuig de fabriek buitenrijdt.

2009

Een dubbel jubileum in 2009: in oktober viert Audi Brussels de 100e verjaardag van het merk Audi en het 60-jarige bestaan van de Brusselse fabriek samen met de medewerkers, hun familie en vrienden tijdens een jubileumweekend. In september wordt bovendien de preserie productiesite voor de A1 ingehuldigd.
2009_Last-Polo-Brussels.jpg

2007

In 2007 beslist AUDI AG om de fabriek over te nemen van Volkswagen AG. AUDI AG renoveert de bestaande infrastructuur door de oprichting van een nieuw carrosseriegebouw met 450 gloednieuwe robots en de opening van een aanloop-, test- en analysecentrum. Intussen worden in Audi Brussels van 2007 tot mei 2010 de Audi A3 Sportback gemaakt, vijf generaties VW Golf (stopzetting in de zomer van 2007 na in totaal 3.870.701 geproduceerde voertuigen) en de VW Polo (productie-einde in 2009 na 149.019 vervaardigde exemplaren).

2006

In 2006 begint de productie van de VW Polo in de Brusselse fabriek. Dat jaar worden er 179.382 voertuigen geproduceerd door een personeelsbestand van 5.300 medewerkers.

2004

Van 2004 tot 2009 wordt in Brussel de Audi A3 geproduceerd. Daarna wordt een andere belangrijke onderneming in het leven geroepen: de vennootschap "AutoVision N.V. - S.A." wordt opgericht als exploitant van het nieuwe centrum voor toelevering en logistiek "Automotive Park". Op 19 april 2005 wordt de eerste spade in de grond gestoken voor de bouw van dat centrum.

2001

In 2001 wordt er opnieuw van model gewisseld: de productie van de Seat Toledo stopt in Brussel na 194.789 geproduceerde wagens. In plaats daarvan wordt voortaan de VW Lupo gemaakt. De productie van de VW Lupo wordt in 2005 na 176.506 vervaardigde auto's stopgezet.

1997

In 1997 stopt de productie van de VW Passat in Brussel nadat er in totaal 1.257.235 stuks van de band zijn gereden. In plaats daarvan wordt in datzelfde jaar nog begonnen met de vervaardiging van de Seat Toledo. Bovendien wordt er tussen de directie, het management en de vakbonden een "collectieve arbeidsovereenkomst" gesloten in verband met het voortbestaan van de vestiging Brussel. Van 1998 tot 2000 wordt de Seat León in Brussel gemaakt. In totaal rijden er zowat 20.000 voertuigen van de band.

1987

In 1987 wordt een nieuwe stap gezet in de uitbreiding en capaciteitsverhoging van de fabriek: Volkswagen integreert naast een aanpalende voormalige Citroënfabriek nog andere omliggende gebieden. Tussen 1988 en 1991 wordt de fabriek verder uitgebreid en geoptimaliseerd met de modernisering en nieuwbouw van productie-installaties.
1.000.000-Kever.jpg

1970

Tegen het einde van het jaar 1970 neemt Volkswagen AG de vestiging ten zuiden van Brussel over en begint dan met een volledige modernisering van het bedrijf dat opnieuw wordt opgericht, onder de naam "Volkswagen Brussel N.V. - Bruxelles S.A.". Op 7 juni viert de fabriek het heuglijke feit dat de 1.000.000e VW Kever van de band rijdt. Nog in datzelfde jaar begint de productie van de VW Passat. Na 21 jaar en 1.143.664 vervaardigde stuks wordt de productie van de VW Kever in Brussel stopgezet.
1949_first-Studebaker-Brussels.jpg

1954

Vanaf 1954 werd de Volkswagen Kever gebouwd in Vorst - alles bij elkaar 1,1 miljoen stuks. Op dat moment was de fabriek zo'n 314.000 vierkante meter groot en produceerde zij met 750 werknemers ongeveer 75 wagens per dag. In 1960 werd gestopt met het produceren van Studebakers en rolden er alleen nog Volkswagen en Porsche van de band.
1948_Brussels.jpg

1948

De geschiedenis van de vestiging Brussel gaat terug tot 1948. Alles is begonnen met de bouw van de eerste productie-installaties en de oprichting van de fabriek onder de naam "Anciens Etablissements D’Ieteren Frères". Op 27 september 1948 legt Pierre D'Ieteren de eerste steen voor de fabriek waar in eerste instantie alleen de productie van de Studebaker gepland is. Enkele maanden later, op 7 april 1949 rolde in Vorst de eerste Studebaker van de band.